Uusia tuotteita ja palveluja

Kehitämme uudenlaisia kotiin tarjottavia palveluja. Tavoitamme arkipäivisin 2,8 miljoonaa kotitaloutta, jolloin me voimme auttaa eri tavoin arjen sujumisessa. Kotipalvelut tuovat uudenlaista työtä ja muuttavat yhtiömme logistiikan ohella yhä vahvemmin palveluyhtiöksi.

Käynnistimme alkuvuonna ensimmäisen kunnallisen yhteistyön uusista kotipalveluista Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kanssa. Postin työntekijät auttoivat Eksoten kotihoidon ja vammaispalvelun asiakkaiden arjen sujumista ateriakuljetuksen tai postinjakelun yhteydessä.

Toteutimme myös kokeilun Securitaksen kanssa Muhoksen ja Ylivieskan taajama-alueilla. Postin vartijatyöhön kouluttautuneet työntekijät huolehtivat turvapalvelukokeilussa Securitaksen toimeksiannoista arkisin sovituilla alueilla.

Ruohonleikkuu

Toukokuusta syyskuuhun kuluttajilla oli mahdollisuus tilata Postin verkkokaupasta ensimmäistä kertaa kotiin ruohonleikkuu. Kesällä tarjosimme naapuriapua loman ajaksi. Heinä- ja elokuun ajan postilaiset hoitivat lisäksi pihamaan tai parvekekukkien kastelun ja tarkastivat talon ja pihapiirin kunnon kutsumattomien vieraiden, ilkivallan tai vesivuodon varalta.

Syyskuussa Postin verkkokaupasta ja omista myymälöistä voi tilata pihan haravoinnin haluamilleen kahdelle tiistaipäivälle. Huolehdimme tarvittaessa myös syyslehtien poisviennin. Loppuvuodesta lanseerasimme ikääntyneille suunnatun Ulkoilukaveri-palvelun.

Vahvistusta verkkokauppaan

Roolimme kansainvälisessä verkkokaupassa sai keväällä vahvistusta, kun perustimme Baltiaan noutopisteverkoston, joka palvelee kuluttajia ja yrityksiä Virossa, Latviassa ja Liettuassa kauppojen ja kioskien yhteydessä. Verkosto käsittää 1 200 lähetysten noutopistettä ja on laajin noutopistekokonaisuus Baltiassa. Verkkokauppa kasvatti Itellan kuljettamien pakettien volyymeja Baltiassa vuoden aikana 26 %.

Vahvistimme myös asemiamme kansainvälisessä verkkokauppalogistiikassa liittymällä DHL:n kumppaniverkostoon. Verkosto tarjoaa yhdenmukaiset ulkomaan pakettitoimitukset 16 Euroopan maassa. Koko vuosi oli Postille pakettivolyymien osalta ennätyksellinen; kuljetimme vuoden aikana yhteensä 34 miljoonaa pakettia.

Kehitimme myös uuden ruuan verkkojakelukonseptin, jossa ruuan kotiinkuljetus on yhdistetty perinteiseen posti- ja pakettijakeluun. Kylmäketju säilyy koko toimituksen ajan ruuan verkkokauppatoimituksiin suunnitelluissa laatikoissa.

Uudessa Lähilokero-palvelussa pakettiautomaatti toimii tavaran vaihtopisteenä. Ostajan ja myyjän ei tarvitse sovittaa aikataulujaan yhteen, kun tavaran voi noutaa pakettiautomaatin lokerosta. Keväällä käynnistetyssä pilotissa pakettiautomaatin lokero toimii säilytys- ja noutopaikkana.

Käynnistimme uuden pakettilokerikkopalvelun yhdessä asuntorakennuttaja Bonavan kanssa. Bonavan rakennuttamiin kerrostaloihin tulevat pakettilokerikot helpottavat asukkaiden arkea, kun verkkokauppaostokset, pesulapussit, kierrätykseen menevät puhelimet, tai vaikkapa kuukausittain tilattavat painavat koiranruokapussit voi vastaanottaa kerrostalon aulatiloissa olevaan lukolliseen pakettilokerikkoon.

Uudistuksia perinteisiin postipalveluihin

Uudistimme keväällä jakelureittejä ja laajensimme postinjakelua kohti iltaa. Uudistus on mahdollistanut postilähetysten lisäksi erilaisten palvelujen, pakettien ja tuotteiden toimittamisen aiempaa joustavammin kotiin asti myös ilta-aikaan.

Koska viestintä on muuttunut monelta osin sähköiseksi, ei erillisten kirjeluokkien ylläpitäminen kuluttajakirjeille ole enää kannattavaa. Tämän vuoksi yhdistimme vuoden 2017 alusta alkaen 1. ja 2. kirjeen luokat. Uusi Kirje-ikimerkki vie kirjeen perille kotimaassa päivässä tai kahdessa päivässä postituksesta.

Solmimme nettiluottoyritys Credit24:n kanssa ainutlaatuisen yhteistyösopimuksen. Toukokuun alusta alkaen Posteissamme on voinut jättää hakemuksen luoton saamista varten. Henkilöllisyystodistuksen avulla tapahtuva tunnistuspalvelu on käytössä yli 600 Postin palvelupisteessä. Credit24:n omistaja IPF Digital on ensimmäinen yritys Suomessa, jonka puolesta Posti suorittaa henkilöasiakkaan ensitunnistamisen.

Täydennystä hankinnasta maksuun -tarjontaan

OpusCapitassa me laajensimme tarjontaamme hankkimalla saksalaisen ohjelmistoyhtiö jCatalogin. jCatalogin sähköisen kaupankäynnin, tuotekatalogi- ja toimittajahallinnan sekä hankintaprosessien ratkaisut täydensivät OpusCapitan hankinnasta maksuun -tarjontaa.

Itella Venäjä laajentuu uusille liiketoiminta-alueille

Itella Venäjän tavoitteena on sekä kasvattaa nykyistä liiketoimintaa että laajentua uusille liiketoiminta-alueille. Yksi tärkeistä kasvualueista on lääkelogistiikka. Saimme oman lisenssin lääkelogistiikan hoitamiseen, ja tavoitteenamme on kasvattaa lääkelogistiikan osuutta koko varastologistiikassa. Lääkkeet varastoidaan omaan vartioituun lämpötilasäädeltyyn halliin.

Lääkkeiden lisäksi keskitymme Venäjällä elintarvikkeisiin, elektroniikkaan ja nopeasti kiertäviin kuluttajatuotteisiin. Lisätuottoa haetaan myös lisäpalveluista ja verkkokaupasta. Keväällä ostetun MaxiPostin myötä pääsimme hoitamaan Venäjällä myös pakettien jakelua. Maxipost toimittaa noin miljoona pakettia vuodessa. Kuriireja on Moskovassa 150 ja Pietarissa 50. Tavoitteena on kasvattaa pakettivolyymi 1,5 miljoonaan pakettiin vuodessa.

Moskovan Himkin varasto on Itellan suurimpia varastoja Venäjällä. Varastopinta-ala on 70 000 neliömetriä ja lastauslaitureita on lähes 50. Uusimpia asiakkaita on leluyhtiö MyToys.ru, jonka verkkokaupan varasto toimii Himkissä. Hyllykköriveissä sijaitsee 56 000 nimikkeen verran leluja, yhteensä noin 400 000 kappaletta. Päivittäin Himkiin tulee jopa tuhansia tilauksia, jotka poimitaan hyllyistä, pakataan ja toimitetaan kauppoihin.