Strategiset tavoitteet

Postin strategiset painopisteet vuosille 2016–2018:

Olemme askeleen edellä postialan murrosta. Meillä on johtava asema postipalveluissa, kotipalveluissa ja digitaalisissa markkinointipalveluissa. Tavoitteena on pidentää palvelujen elinkaarta mahdollisimman pitkään.

Paketti- ja logistiikkapalveluissa olemme markkinajohtaja ja asiakkaan ensisijainen kumppani logistiikan ja verkkokaupan palveluissa Suomessa ja Baltiassa. Panostamme toimitusketjuratkaisuihin ja hallitsemme verkkokaupan pakettivirtoja. Haemme kasvua muun muassa elintarvikelogistiikasta sekä uusien toimialaratkaisujen, yritysostojen ja kumppanuuksien kautta.

Venäjällä olemme markkinajohtaja sopimuslogistiikassa ja meillä on vahva asema maa-, lento- ja merirahdissa sekä loppujakelussa. Vahvistamme varasto- ja kuljetusliiketoimintaa ja kasvamme verkkokaupan kumppanina. Haemme kasvua muun muassa lääke- ja elintarvikesektoreiden palveluista sekä vahvistamme osaamistamme pakettien kotiinkuljetuksissa MaxiPost-yrityksen kautta. Verkkokauppa kasvaa myös Venäjällä ja haluamme olla sen kasvussa mukana.

OpusCapitan strategian on tarkoitus nostaa yhtiö johtavaksi toimijaksi yritysten välisessä ostamisen ja maksamisen globaalissa ekosysteemissä. OpusCapita on jo tällä hetkellä yksi johtavista sähköisen laskutuksen verkostoista maailmassa ja markkinajohtaja Pohjoismaissa. Tavoitteena on muuntaa paperipohjaiset transaktiot digitaalisiksi ja vahvistaa näin asemaa entisestään nykyisillä vakiintuneilla markkinoilla Pohjoismaissa. Taloushallinnon ulkoistuspalveluliiketoiminta jatkaa ohjelmistorobotiikan ja automaation kehittämistä tarjotakseen asiakkailleen entistä laadukkaampaa palvelua ja vahvistaa siten toimintaansa pohjoisessa Euroopassa.

Postilla on tehokas, laadukkaasti johdettu ja digitalisoitu maan kattava tuotantoverkosto, jonka varaan rakennamme kasvumme. Keskitymme kustannusten ja laadun jatkuvaan parantamiseen. Tuotantoa kehitetään laadukkaalla johtamisella ja yhteisöllisyydellä.

Haemme rohkeasti kasvua uusista kotiin tarjottavista palveluista ja ateriakuljetuksista. Postin kotipalveluita ovat hoiva-, turva- ja kiinteistöpalvelut. Luomme uusia varasto- ja kuljetuspalveluja muun muassa elintarvike-, juoma- ja sisälogistiikkaan. Kehitämme digitaalista markkinointia ja tietopalveluja hyödyntäen Postin dataa.

Osaava henkilöstö varmistaa asiakastyytyväisyyden ja jatkuvan uudistumisen. Kehitämme henkilöstön osaamista uusissa palveluissa ja kykyä vastata digitalisoituvan liiketoiminnan mahdollisuuksiin. Panostamme työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden kehittämiseen.